Ny præst i Hvalsø og Særløse sogne

Ny præst i Hvalsø/Særløse

Fra 1. august er jeg vikarierende sognepræst i Hvalsø/Særløse pastorat, i første omgang så længe Anne Spangsberg er sygemeldt.

Jeg kommer direkte fra vikariater i Høje Taastrup provsti, hvor jeg har været siden 1. marts. I foråret var jeg i Høje Taastrup kirke, og hen over sommeren har jeg været præst ved kirkerne i Ishøj. Jeg blev ordineret i Helsingør Domkirke i februar i år.

Selvom jeg er ny som præst, er jeg ikke nogen ny teolog: I 2001 fik jeg min teologiske embedseksamen fra Københavns Universitet, og jeg blev umiddelbart derefter ansat som adjunkt (og senere lektor) på det daværende Holbæk Seminarium med henblik på at varetage undervisningen i Kristendomskundskab/Religion samt i Kristendomskundskab/Livsoplysning/Medborgerskab. Jeg var meget glad for at undervise i disse fag og bidrage til, at de lærerstuderende opdagede, hvor spændende og relevant viden om kristendom, etik, filosofi og religion er.

I læreruddannelsen blev jeg så optaget af didaktik og teknologi/e-læring, at jeg blev opfordret til – på baggrund af min master-grad inden for dette felt – at tage en ph.d.-uddannelse inden for samme område. Ph.d.-uddannelsen afsluttede jeg i 2016 og blev umiddelbart derefter ansat som forsker ved Aalborg Universitet og ved Professionshøjskolen Absalon i kombination. Siden da underviste jeg fortsat i kristendomskundskab i læreruddannelsen og forskede og underviste endvidere inden for feltet it og læring ved Aalborg Universitet og Professionshøjskolen Absalon.

Som tidligere forsker og nuværende præst har jeg en dyb interesse i menneskers liv og i deres tro og tanker om Gud og om verden, så både min uddannelse og erfaringer fra undervisnings- og forskningsverdenen kan jeg i høj grad bruge som præst, ikke bare i konfirmandundervisningen med også i samtaler med mennesker og i prædikenskrivning. Det er et stort privilegie at være ny og erfaren på én gang!

Jeg glæder mig meget til at være præst i Hvalsø/Særløse!

De bedste hilsener
Anne-Mette Nortvig